Kära dagbok...

30 juni
Mer strand
Det går väldigt bra att köra bil på stranden så länge man håller sig där sanden är fuktig och hårt packad. Det är ganska vanligt att underskatta sanden och köra fast.
Idag var vi på första parkett när bilarna fastnade eftersom vi satt upp strandtältet nästan nere vid vattnet.
I kvällningen hade vi picknick på stranden med grekisk sallad, bröd och vin. Sven-Arne har nya solglasögon, som synes på kortet. Han har fortfarande lite svårt att komma ihåg när de skall vara nerfällda eller uppe. Jag har sagt att en grundregel är att när jag har mina solglasögon på så skall hans vara nerfällda. När jag tar upp mina i pannan, eller rent av tar av dem, så är det dags för honom att fälla upp sina. Ibland kommer vi i otakt när han inte ser när jag tar av mig mina. I kväll hade han på dem inne i tältet medan vi spelade kort men jag sa inget.

29 juni
Stranden
Vi har gott om tält i vår familj. Sven-Arne medförde ett stativtält i boet. Jag fick mina föräldrars gamla jättetält och förra sommaren köpte vi ett kupoltält, lagomt för två personer. Men tält kan man inte få för många så idag köpte vi ett halvt till! Utan en människa inom synhåll boade vi sen in oss bland sanddynerna och hade det gott hela dagen.

28 juni
Skagen
Vi åkte till Skagen idag.
Alla turister åker längst ut till Grenen där haven möts. Så också vi. Längst ute på Grenen trängdes vi med danskar och tyskar och holländare och ett par italienare. Att stå med en fot i Kattegatt och en i Skagerack var spännande och lite läskigt. Det var strömt som bara den, kanske extra mycket eftersom det nyss har blåst så hårt.

27 juni
Danmark - here we come!
Sven-Arne och jag klev upp i gryningen, sa hejdå till barnen och åkte till Skiveren i Danmark. Det blåste som bara den och det är inte enkelt att sätta upp ett tält i halv storm, kan jag berätta. Men tältet kom upp och vi kunde gå ner till havet och känna på dofter och vind och vatten.
Om campingens herrar representerar campare i allmänhet så kan jag tala om att de allihop skulle kunna ta jobb på Dressman som han den äldsta av de tre herrarna i reklamen. Skägg, ledig men vårdad klädsel och lätt gråsprängda.
Stiligt.

26 juni
Anne
Anne, mina ögons ljus och mitt hjärtas glädje, fyller sjutton idag.
Hurra, hurra, hurra, hurra!
Hon har firat midsommar i Stockholm och kom med tåget i skymningen, med en t-shirt med texten "Tycker du jag är en BITCH skulle du se min syster!" och en märklig ... hatt kanske man kallar det.
Jojo. Man styr inte över en sjuttonåring.

25 juni
Midsommardagen
Vi har börjat packa för en vecka i Danmark, Sven-Arne och jag. Vi åker tidigt på måndag morgon. För den som funderar på att göra inbrott här under tiden vi är borta så kan härmed meddelas att lägenheten kommer att vaktas av ett okänt antal barn som i och för sig kanske inte bryr sig om ifall det knackar på dörren men som definitivt märker om någon försöker ta datorn eller stereon.

Det växer så att det knakar på trädgården. Inte det som vi fick av Inger förra helgen, det funderar fortfarande på om det skall vissna och vänta tills nästa år med växandet, men resten växer och mår. Förutom basilikan som jag frösådde. Det spirade fint med hjärtblad och det såg hoppfullt ut. Men sen avstannade växandet och de senaste sex veckorna har ingenting hänt, det varken vissnar eller växer, så ryktet om mina gröna fingrar verkar vara ganska överdrivet.

24 juni
Midsommarafton
Anne åkte till Stockholm på förmiddagen. Anna-Sarah, Sven-Arne och jag åt sill-å-potatis-lunch och jordgubbar-å-grädde-dessert, så som alla traditioner bjuder. Hade Hilda eller Anne varit här hade vi fått ha fler rätter på bordet eftersom den ena är vegetarian och den andra inte äter sånt som har ben eller är kokt eller kommer från havet eller serveras som gryta eller i övrigt är alltför olikt köttfärs eller entrecôte.
Det var en liten utvikning men den gick ut på att vi som var här tycker om sill alla tre.

Anna-Sarah åkte till Anna och eftermiddagen fördrevs på en filt i solen på hemmanet. I kvällningen packade vi ost, vin och druvor och gick till Karstorpssjön. Solen sken, fåglarna kvittrade och det var underbart att sitta där på en filt och njuta. Det var ett underbart sätt att fira midsommaraftons kväll!

På hemvägen plockade jag sju sorters blommor - minst! - men jag kommer inte att lägga dem under huvudkudden, av flera skäl.
Dels kunde jag inte vara tyst tillräckligt länge för att de skulle ge kraft.
Dels är det skräpigt att ha blommor under kudden.
Och dels har jag redan träffat min drömprins.
23 juni
Semester!
Telefonen är kopplad, datorn är avstängd, fakturaportalen har fått vidaresändning och jobbarmailen har ett svarsmeddelande. Allt är förberett för fyra veckor på sofflocket.
Midsommarplaneringen har varit minst sagt komplicerad. Ett, två eller tre barn eller kanske ett antal inhysingar och lånebarn? Först i kväll vet vi hur det kommer att bli. Alla sprids likt agnar för vinden och jag och Sven-Arne tycks, om dagens planering håller även under morgondagen, bli barnfria i morgon kväll.

I övrigt har vi tagit en promenad i skogen. Det var meningen att vi skulle plocka midsommarblommor men det blev en liter kantareller i stället. När vi kom hem med svampen så förväntade vi oss förtjusta utrop från döttrarna. Och vad säger de?
"Coolt" sa den ena.
"Kaxigt" sa den andra.
Undrar vad det betyder.

22 juni
Haverier
Kameran har varit på lagning och kunde i kväll hämtas på SIBA. Vår router likaså. Eller nästan lika men tillräckligt likt för att det inte skall bli en egen berättelse.
Och när allt såg ut som att vi skulle kunna använda nätet som om inget hade hänt så var Anna-Sarah hemma med sina kompisar och hennes rum, där datorn står, såg ut som om det hade gått en tromb genom rummet. Datorn var på men oanvändbar eftersom vi inte hittade musen. Den är trådlös och kunde inte spåras med hjälp av sladden så först efter flera timmars letande återfanns den i en blå back i tvättstugan.

Nu har jag lugnat ner mig, Anna-Sarah är utskälld, hon och Tim har städat rummet och Anne har fått musen och datorn och kan spela SIMS som om inget har hänt.

I dag är det Sonjas födelsedag. Hurra, hurra, hurra, hurra!

21 juni
Sommarsolståndet
Jag har alltid förundrats över det här med kantklippning av vägar och cykelbanor. Väldigt ofta görs det i midsommarveckan. Det har väl strategiska skäl, att det är lagom långt, att det skall vara vackert inför midsommar och att parkförvaltningens personal går på semester vid midsommar. Vad vet jag.
Det trista är ju att alla de där fina blommorna, som står som vackrast vid den här tiden, de försvinner också.

20 juni
Livet när det är som bäst
Anna-Sarah kom lite oväntat hem idag och hennes Tim kom med tåget i skymningen. Hilda pratade vi med i telefonen. Anne var nära att komma tillsammans med Kalle men det var för långt till bussen för hennes smak. Men att prata med alla tre flickorna i tät följd en kväll när solen skiner och fåglarna kvittrar och det är sommar - det är livet när det är som bäst.

19 juni
Trädgårdssöndag
För den som inte hängt med i vårt trädgårdsarbete (och vem har det mer än vi och Leif och Birgitta som hör oss genom häcken?) kan jag resumera: Vi gjorde en jättelång rabatt mot häckens nordsida där det bara växte mossa. I den har vi planterat saker som vi hittat på områdets kompost. Ett jättebestånd av vintergröna blev stomme och marktäckare och så har vi brutit av med hostor och löjtnantshjärta och astilbe sedan tidigare. Att det blev just dem var för att de också råkade vara slängda på komposten.
Att vi bara har kompostväxter beror inte på fattigdom utan på att det är lite mer sport att inte köpa växter. Rabatten är sexton meter (minst) och att fylla en sådan med köpeväxter blir ganska dyrt och dessutom är världen full av utgallrade växter så det är bara att ha is i magen och hålla ögonen öppna.

Idag tog vi bilen till Inger som höll på att gallra i trädgården och behövde bli av med växter. Två korgar och tre papperskassar med hasselört, strutbräken, akelja, bergenia, malva, lammöron och andra växter hade vi med oss hem. Allt är satt i rabatten - hoppas att det tar sig ordentligt!

18 juni
Flygdag
Vi var på segelflygklubben idag. Sonjas Christer skulle flyga och hade frågat om vi ville vara med på ett hörn.
Klart vi ville.
Vi klafsade över startbanan men det var värt fotbadet! Sonja och jag tittade på och drack kaffe och Sven-Arne och Göran följde med upp en sväng var.
För den som ligger vaken om nätterna och undrar så kan härmed visas hur Skövdes flygplats ser ut från luften. Samt hur Sonjas Christer ser ut när han skall flyga.
17 juni
Recept
Jotack, idag fick jag receptet på paprikasåsen vi hade till grillningen igår. Dock har jag tystnadsplikt och får inte avslöja ingredienserna men den som vill veta vad den innehöll kan ju komma till Coop Skövde vid nio i morgon och kolla vad jag lägger i varuvagnen. För att undvika spekulationer och experiment kan jag avslöja att om det ligger två blåa plaststolar i vagnen så skall dessa inte blandas i såsen.

16 juni
Sommarfest
Vi firade sommarfest med jobbet idag. Först APT, sedan grillning, kubb och boule vid sjön. Ingen hade kamera med sig så det finns inte dokumenterat men det var mycket trevligt. Och maten var så kalasgod så jag hoppas att jag kan tigga recepten av Claes.

I övrigt har det blivit barnrikt här i kväll. Anne och Kalle och Hilda kom med några minuters mellanrum och det blev ovanligt mycket liv och rörelse. Nyss ringde Hildas telefon, till exempel. Hon har tidigare haft Bamsemelodin som ringsignal. Nu har hon bytt till Rosen, den med "För just idag så köpte jag en liten ros i en blomsteraffär..."

15 juni
Myggornas dans
Vår Canon-kamera är på reparation. Synd, för man kan spela in ljud med den. Hade jag haft den hade jag spelat in Sven-Arnes fula ord när vi var i skogen idag.

Vi hade ätit middag i lugn och ro ute i solen. Jag hade rensat rabatter och Sven-Arne klippt gräsmattan och så ville jag gå en promenad. Jag ville kolla de säkra kantarellställena och det är en bit in i skogen. Eftersom vi var varma så gick vi som vi var, med shorts och t-shirt. För den som vill veta var våra kantarellställen är så kan jag berätta att man går igenom alla mygghål som kan tänkas och där myggorna är som flest, där är vårt kantarellställe.
Sa jag att vi hade shorts?
Sven-Arne påstår att det var lika mycket mygg som kantareller. Det är inte sant. I så fall hade inte påsen räckt till kantarellskörden.

14 juni
Extreme home makover
Det är populärt med förändringsprogram, vare sig det är av hem eller personer. Jag har idag gjort en egen variant med dessa små sandiga skönheter.

Jag tyckte att det kändes lite tidigt för kantareller men det var det tydligen inte. Och med den mängd regn som har kommit borde det bli MASSOR i år.
13 juni
Skära elefanter?
Jag läste i tidningen idag att en berusad man hade ringt polisen i Piteå för att anmäla att det sprang omkring zebror och kameler på gatorna. Det var i själva verket tre lamadjur, fyra kameler och två zebror som hade rymt från en cirkus.

12 juni
Hemresedag
Det regnade hela natten men vad gör det när man får sova i tält? Anna-Sarah och Julla var lite mindre muntra eftersom det regnade in i tältet och de dessutom sov i avrinningskanalen från hela trädgården.
De skall härdas!
Anna-Sarah följde med till Julla så jag och Sven-Arne hade söndagen för oss själva. Först museispårvägen i Malmköping och sedan picknick på en filt vid Harpsund.
Vi tänkte ringa till Ulla (min syster) och Jan för att kolla om de var i sommarstugan några mil därifrån men bestämde oss för att vänta tills vi hade ätit klart.
Och vad hände medan vi åt? Ulla och Jan dök upp! Sist de var på Harpsund var i augusti i fjol när de var där med oss...
Så fick vi smörgåstårta hos dem och kunde belåtna och mycket mätta åka hem.

Suma summarum en mycket trevlig helg.

11 juni
Tocnetfest på Värmdö
Det är fjärde året vi åker till Värmdö i juni. Det har varit lite olika klimat och förutsättningar varje år, från semesterkänsla till avbrutna semestrar, med sol och regn och värme och kyla. I fjol var det till och med dubbelförlovningskalas - men aldrig till förne har det varit kombinerat med sextioårskalas.

Det behagade låta bli att regna och det var ju skönt. Maten var bara SÅ god och det var så roligt att träffa alla våra vänner igen.

10 juni
Play it, Sam!
Efter jobbet for jag, Sven-Arne och Anna-Sarah till Värmdö precis som vi brukar. Vi stannade mellan två regnskurar och fikade, precis som vi brukar. Vid åtta var vi framme hos Eva och Bosse. Det var vackert på Värmdö precis som det brukar. Det spöregnade, precis som det brukar, så vi sov i vardagsrummet, precis som vi brukar.

9 juni
Varning! Köksarbete pågår!
Så hette faktiskt en rapport jag skrev en gång om storhushållsmaskiner. I kväll har jag läst i Expressen om "Kökets värsta snuskfälla", disktrasan. Det finns dessutom en bildspecial - Så skyddar du dig mot disktrase-monstret.

Disktrasemonster?

Visst - det finns anledning att informera om hur man undviker sommarsjuka och matförgiftning men ändå. Jag kollade bilderna som hörde till. De rekommenderar att man skall koka disktrasan. Måtte ingen från jobbet läsa artikeln för så får det inte gå till på sjukhuset. Disktrasor skall tvättas i maskin eller slängas.

I morgon åker vi till Värmdö för fjärde året i rad. Åter på söndag kväll.

8 juni
Kanaltur
Tillsammans med jobbet har vi varit på räkfrossa på Göta Kanal i kväll. Jag föreslog Sven-Arne att vi skulle beställa firmabilen så att den väntade på oss i Töreboda när vi kom tillbaka men han föredrog att ringa och beställa alternativ mat.
Kanalturen var mycket trevlig och vädret var strålande vackert. Bilderna är från Tåtorp där det finns en handdriven nivåsluss.
Att åka kanalbåt är rogivande - men skulle det verkligen vara värt tio tusen för att åka hela sträckan???

7 juni
Handel
Vi var på Maxi idag. Vi har handlat där ibland sen de skaffade självscanning och när vi handlar så blir det för ganska stora belopp. Sjuhundra för en veckohandling är ganska normalt. Idag blev det stickprovskontroll på våra varor. Kexchoklad och två liter mjölk hade vi.

Tomatplantor har vi också köpt fast det var inte på Maxi. Tre sorter blev det. Plus en basilikaplanta för basilika och tomater är så gott ihop.

6 juni
Sveriges Nationaldag
Skall man säga något positivt om vädret så är det att det inte är så stor risk för skogsbrand.

Idag är det nationaldagen. Den firas för att Gustav Vasa blev vald till Sveriges konung 1523 och för att 1809 års författning antogs den här dagen. Men jag är skåning. Skåne tillhörde Danmark på Gustav Vasas tid så egentligen är det bara den andra halvan av nationaldagshistorian som tillhör "min" historia.
I morgon är det dessutom hundra år sedan unionsupplösningen med Norge, borde den firas eller inte?

Oavsett dessa nationalhistoriska funderingar har Jakob varit här idag. Fisksoppa, hembakat bröd med oliver, soltorkade tomater och solrosor, och så rabarberkaka och vaniljsås blev det. Jättegott, som Tina skulle ha sagt. Några foton blev det dock inte eftersom kamerorna trilskas.

5 juni
Trädgård
I Gröna Rum pratade de om "Sillsalladträdgård" för nån vecka sedan. En sådan håller vi på att anlägga, med hjälp av områdets gemensamma kompost. Dagens skörd kan beskådas som dagens bild.
Eller live hemma hos oss, för all del.

Jag läste i tidningen idag att hormonstinna hannar får sämre avkomma. Dominerande kajhannar "får färre flygfärdiga ungar och att ungarna är i sämre kondition i förhållande till icke dominerande hannars ungar."
Och med det ville jag bara berätta att jag läser Illustrerad Vetenskap.

4 juni
Leka semester
Är det sommar så är det. Vi älskar att semestra och vi älskar trädgården. I kväll kombinerar vi det. Levande ljus, oljelampa, två glas vin och en filt eftersom det är lite småkallt. Det är som i Köpenhamn - eller Italien för all del, om man slapp filten.

I övrigt har vi varit på Skövde museum idag tillsammans med helgens tonåringar. Jag säger bara en sak. De skall inte prata om att Sven-Arne och jag är pinsamma!!!

3 juni
Reklam
PÅ TV:n sa de just "Brukar du få munsår när du minst behöver det?" Tja... när behöver jag det alls?

I övrigt kan det konstateras att det är skönt att det är fredagskväll. Och att familjen och maskinerna har tillfrisknat! Sven-Arne kan stå på benen igen efter sin svåra sjukdom som han själv uttryckte saken, en ny router har fixat problemen med internetuppkopplingen och en dammsugning av datorns innandöme gjorde att man kan vara i samma rum som datorn utan att få spänningshuvudvärk.

2 juni
Tantvarning
- Du är min dotter, sa jag till Anne vid middagsbordet.
- Mmmm.
- Du föddes och var kvar i rummet tills du fick din namnlapp om handleden.
- Jag kände igen dig på BB. Jag visste vilken av barnen som var du.
- Du är lik mig och Anna-Sarah.
- Mmmm.
- Det är helt klart och tydligt att jag är din mamma.
- Då vet du att vi är nära släkt.
- Jag har varit på stavgång idag.
[Chockat utrop]
- MAMMMMMMMAAAAAAAAA! Kan vi göra ett DNA-test? PLIIIIIIS??????

1 juni
Sommar... not
I dag presenterades årets sommarpratare. Snart är det semesterdags men sorgligt nog har det inte blivit varmt. Jag hängde av principskäl undan vinterjackan idag men bara till garderoben i hallen för rätt vad det är så behövs den igen.

Sven-Arne var hemma idag med. Som sällskap hade han Anne som dock satt klistrad vid SIMS på datorn. Hon är så fångad av SIMS att hon letar efter gröna prismor över våra huvuden när vi är på gott humör.