Kära dagbok...

31 maj
Nu är det reklampaus

Inger kallade SMHI för Sveriges Mytologiska och Hypotetiska Institut. Det förklarar en del av skillnaderna mellan prognos och hur det ser ut när man går ut.

Inomhusperioderna ägnar vi åt att titta på TV4. Kollegorna pratar om att Robert Gustavsson är med i en reklamfilm och säger "Du bor i Ryd, va?" och den vill vi så gärna se.

Oj - Nu måste jag sluta för det verkar vara reklampaus igen.

30 maj
Usel dag

Idag är det 575 år sedan Jeanne d'Arc brändes på bål. Ironiskt nog dömdes hon inte för att hon ledde den franska armén utan engelsmännen hade anklagat henne för kätteri. Det har inget med resten av inlägget att göra men Jeanne d'Arc är värd en egen meditation.

Själv har jag haft en usel dag på jobbet. Mailsystemet krånglade och jag skulle försöka arbeta ändå och fipplade till det så att jag hittade dagens mail oskickade i en specialmapp strax innan jag skulle gå hem. Konstigt nog fanns inte alla mailen där så några har kanske gått iväg ändå, utan att jag har någon kvittens på dem.

1 Och som om det inte räckte med det så blev jag arg på en leverantör som inte skötte sig - och mitt mail till dem var ett av dem som jag inte vet om de har gått iväg eller ej. Jag vill att firman skall ha mitt skarpa meddelande men hur trovärdig är jag om jag skickar ett nytt, nästan likadant mail, till dem om det första ändå gick iväg?

29 maj
Italien på engelska

Jag har varit på sammanträde i Bostadsrättsföreningen. Vi bor alla så nära varandra att om någon av oss tänder grillen en lördageftermiddag så känner resten av styrelsen lukten. Trots detta var mötet i Riksbyggens lokal nere i stan. Och för att göra en melodiradioövergång med grillen som utgångspunkt så skall resten av inlägget också handla om mat.

I hålfoten i den italienska stövlen ligger Basilicata och dit skall vi åka på semester. Det ser vi verkligen fram emot för vi älskar Italien! Basilicata inspirerade oss när vi letade efter "rätt" restaurang för David och Gretas bröllopsmiddag. Då var jag inte med men jag tänkte kompensera det med en middag på plats i BAsiliicata i stället. I kväll hittade jag en sida som handlade om maten där. I Baslilcata alltså, inte restaurangen där bröllopsmiddagen var. Sidan var på engelska. Engelskan var inte så svår men jag provade ett översättningsprogram bara för skojs skull.

Orginaltext:
The sauces use all the vegetables available, yellow with peppers, red with tomatoes, green with "grasses" chards or tops.
På svenska blev det:
Saucesna använder alla de tillgängliga vegetablesna, guling med pepprar, rött med tomatoes, gräsplan med ”gräs” chards eller blast.

28 maj
Mors dag

På jobbet i fredags sa jag
"Den mor eller hustru som inte får frukost på sängen på Mors dag har rätt att vara hur jävlig som helst under hela det kommande året."
Och raskt kom svaret:
"Då skall jag prata med Sven-Arne för ett sånt år till, det orkar vi inte."
Tack för den. :(
Jag kan härmed tala om att nästa år är räddat.

Vi åkte på utflykt idag - till parkeringen på Billingehov. Vi la ut en filt i gröngräset och såg på när Anna-Sarah åkte för brinnande livet. Hon lär sig snabbt.
Anna-Sarah har lagat maten idag. Grillad lax, stenbitsromsås och varm potatissallad med melon och spenat blev det. Det var så gott så man trodde knappt att det var sant. Och senare i kväll skall vi äta cheesecake med passionsfrukt.

27 maj
Stilla lördag

Anna-Sarah kom idag. Hon har bott i Mariestad ett tag men nu kom hon tillbaka - mycket efterlängtad. Hilda kom med bussen och stannade hela dagen och det var roligt att ha båda två i huset. Det är inte så ofta längre. Anna-Sarah har fått ett par linlines efter flera års tjat och under buller och bång har hon börjat åka idag. Vi följde med henne runt kvarteret och det var rätt spännande kan man säga. Synd bara att man inte har filmkamera.

I övrigt har jag sått sallat (tackar som frågar, det blev under 20 grader) och lite annat smått och gott och suttit och läst i trädgården i lugn och ro, medan Sven-Arne och Anna-Sarah lagade mat och Hilda pluggade. En sund sysslofördelning, kändes det som.

26 maj
Temperatur

Förra helgen gjorde Sven-Arne en odlingslåda. Idag köpte vi fröer, bland annat sallat, svartrötter och rädisor. På sallatspåsarna stod det "Sallatsfrön behöver svalt för att gro, ej över 20 grader."

Tror inte att det blir några problem.
25 maj
Blogg och samlande

Nu har jag äntligen tagit mig i kragen och letat upp en bloggsida. Steg två är att se om vi trivs ihop, sidan och jag, eller om jag skall gå tillbaka till min vanliga dagboksform. Missa inte den spännande fortsättningen.

Man kan samla på allt möjligt. Tågtidtabeller, till exempel. Sven-Arne hade en nätt samling från 1930- och 1940-talet. I dag har vi skickat iväg dem till en annan tågentusiast.
Men hålet som uppstod efter tågtidtabellerna har vi redan börjat fylla - med ett tält. Så här är det.

Sven-Arne hade ett stort stativtält med sig i boet. Så skulle vi ha fyra tonårsflickor med oss på semestern (det kan ha varit fler, jag är inte säker) och då fick jag mina föräldrars gamla stativtält som var ännu större. En sommar skulle vi paddla kanot och då köpte vi ett litet kupoltält. I Danmark var det blåsigt som bara den så då köpte vi ett strandtält. När vi lånade syrrans husvagn förra sommaren så funkade inte förtältet så då köpte vi ett partytält för att ha framför husvagnen. Och så var det extrapris på vindskydd på Coop i vintras så då köpte vi två stycken.

Det var samlingen så här långt. Men det ena stora tältet har dåliga dragkedjor. Det andra har dålig dragkedja och en stor reva i tältduken. Kupoltältet är för litet för att ha med sig när man semstrar med tonåringar och de andra tälten... tja... de räcker inte heller.

Så idag har vi bättrat på samlingen med ett tält till. Jag ringde till Anna-Sarah och berättade det och hon bara suckade. Vänta bara tills hon får se det.

24 maj
Vad bjuder man på när man får oväntat besök?

Det är många som bestämmer i förväg vad de skall äta till middag. Vi gör det ibland men idag bestämde vi oss först när vi stod i köket:
Karréskivor, stekta med salt och peppar. Så vispar man äggvitor hårt och blandar i riven parmesan och pesto och sen skall det in i ugnen en stund. Sallad och couscous till det. Om man har tak på altanen när man äter så gör det inget att det börjar skvalregna. Och har man nyss ätit så skall man inte springa efter tunnan med guld som finns vid regnbågens slut så vi satt lugnt kvar och smälte maten.

Det oväntade besöket var Jakob och Mia. Det var trevligt!
Och svaret på frågan är scones och te.

23 maj
Skräppost?
När jag öppnade mailen idag hade jag fått 14 nya skräpmail - trots spamfilter. Det är lite irriterande.

Bolle har av en tillfälliget hittat ett brev från ...tänker lite... farfars mor till sin man när han jobbade på Pullmans järnvägsvagnsfabrik i Amerika i slutet av artonhundratalet. Brevet låg bland en massa papper och det var nära att han bara hade kastat det som skräppost. Jag är glad att han upptäckte det i tid!

22 maj
Sjukhusvistelse
Varenda dag går vi till sjukhuset. Vi ser ofta sjuka, halta, lytta och nyopererade. Ofta är vi på avdelningar i tjänsten. I dag har jag varit där som kamrat till en patient och det är stor skillnad. Då kommer känslor på ett helt annat sätt - jag skulle ju inte hålla någon i handen medan vi pratade städning till exempel.

Och Bolle har varit på sjukhus i Kristianstad ett tag men har kommit hem idag. Skönt att han är på bättringsvägen.

21 maj
Söndag
Finlands bidrag vann i gårkväll. Det var ju roligt. Det var inte min förstahandsfavorit men den var ju rätt annorlunda kan man säga.

I dag har vi hållit på utomhus mellan regnskurarna. Jag ville ha en odlingslåda för sallad och annat smått och gott. I går var vi och tittade efter pallkragar utan att hitta några. I dag fick Sven-Arne den lysande idén att snickra ihop en låda av lösvirke. På Sven-Arnes dagbild har den kommit på plats.

När vi sedan var och hämtade skottkärrevis med blomjord hittade vi både fänrikshjärta, storrams och massor med vårlökar som blir finfint till nästa år.

20 maj
Schlagerfestival
Det är samma sak varje år, att det skall klagas på Eurovision Song Contest och hur dåliga sånger det är som deltar. Antingen är de för lika gamla sånger eller för lika standardschlager eller så är de för annorlunda. Själv tycker jag att det är rätt roligt. Vissa sånger är bra, vissa är kassa. Men visst är det roligt att titta på dem. I morgon får vi veta i tidningarna om rätt låt vann (Det inträffar bara de år Sverige vinner).

19 maj
Förmånligt
Vi jobbar ju på samma ställe, min drömprins och jag. Vi äter lunch ihop varje dag och fikar tillsammans ibland. Gör vi inte det så ses vi i fikarummet eller när någon av oss har vägarna förbi den andres arbetsplats.
Sånt händer.
När jag dukade fram mysli och yoghurt och mackor idag så sa jag till Sonja
"Tänk vilken förmån det är, att få äta lunch tillsammans med sin man varenda dag."
Och hur reagerar mina kollegor? Sonja, Cecilia och Måns sa nästan samstämmigt att det var en tveksam förmån.

Konstigt folk det finns.

18 maj
Skövde
Jag var på inspirationsdag idag. Kenth Hultqvist talade i Falköping. Det var en rolig eftermiddag - och det gjorde inget att jag inte är så vidare värst intresserad av bandy. Eller någon annan sport heller.

Jag har dessutom en synnerligen god anledning till att inte motionera i kväll. Vi har fel på vattenledningarna i kvarteret och allt varmvatten är avstängt i dag och i morgon. Så ni på jobbet som läser det här - om det luktar konstigt på sjukhuset i morgon då vet ni vem det är som har hoppat över duschen.

17 maj
Österlen
Skövde - Tidaholm (paus) - Sandhem - Jönköping - Hyltena (paus)- Vittsjö - Bjärnum (paus) - Kristianstad - Degeberga - Brösarp - Tomelilla.
Paus.
Tomelilla - Sjöbo - Höör - Hovdala slott - Vankiva (paus) - Bjärnum (paus) - Vittsjö - Värnamo (paus) - Jönköping - Brännebol (paus) - Skövde - Mariestad - Skövde.

En väldigt lång dagsetapp blev det. Några pauser blev det i och för sig också, men bara korta stopp. Utom i Bjärnum där vi tittade på gamla tåg som står uppställda precis vid avtagsvägen till Norra Åkarp.
På hemvägen stannade vi lite oftare. Man behöver göra det när man har en rökare i bilen.

Och den här bilden är bara med för Ingemars skull. Jag hoppas att det var rätt gård jag fotograferade.

16 maj
Syskon
På tal om att förlänga livet (som jag skrev om igår) så fyller min syster Inger 46 idag. Jag pratade med henne men tappade fattningen efter en stund så hon hade nog hellre sett att jag hade låtit bli att ringa. Och det kan hon ju i så fall ha rätt i.

I går var jag hemma klockan sju. I dag gick jag från jobbet strax efter sex. I morgon kompenserar vi det med att åka på utflykt på eftermiddagen. Vi skall till Tomelilla en sväng. Jag skall på möte, så hämtar vi Ann-Ewa och åker hem igen. En nätt liten utflykt på åttio mil eller så. Det känns lite i hjärtat att vi åker några kilometer från mitt föräldrahem OCH över Brösarp när det är som vackrast i mitten av maj, utan att stanna.
Vi stannar inte ens till för att fotografera X2000 när det far genom Vittsjö.

15 maj
Förlänga livet?
Jag hörde referat från ett samtal idag:
Att motionera sägs förlänga livet. Men det går å andra sidan åt en massa tid åt att springa så det går nog jämt ut.

På eftermiddagen gick vi en promenad med en kamera, Sonja och jag. Vi skulle fotografera möbler men så hamnade jag vid ett fönster.
Så här vackert är det över Billingen när körsbärsträden börjar blomma.
14 maj
Sköna söndag
Hilda kom på besök. Det var trevligt. Vi har pratat studentande och studentpresenter och konstaterat att 450 tusen kan vi lätt sätta sprätt på.
Och då tillkommer kostnaden för böcker och blommor.

En av tågtidtabellerna på bilden från igår har Sven-Arne lagt ut på Tradera. 250 kronor är budet just nu.
250 kronor för en inaktuell tågtidtabell?

När vi satte gemensamt bo fick Sven-Arne ärva ett bord av en kollega på sjukhuset. Vi har haft det som databord ganska länge men utrangerade det i vår och nu har det tagit ännu ett steg mot matbordens himmel. Idag har jag slipat det och lackat det med båtfernissa och nu blir det ett altanbord i stället.

13 maj
Städning
Vi har småplockat idag. Sven-Arne ville inte vara ute för allergin och ägnade dagen åt inomhussysslor. Under sina år som tågintresserad har han samlat på sig tidningar och tidtabeller och allsköns tåginformation. Dagen har han ägnat åt att sortera det för att se vad han vill ha kvar och vad som kan säljas och vad som skall gå i soporna.

Själv har jag planterat blommor i urnor och krukor. En kruka till kyrkogården, resten till vår egen uteplats. Det är konstigt att jag ägnar mig åt sådant, jag som inte trodde mig om att kunna odla alls! Jag trodde att jag var dålig på trädgårdsarbete. Jag trodde dels att det var jättejobbigt och svårt och dels att det fanns ett rätt sätt och en hemlig kod för hur man skulle göra. En kod som inte jag kunde men alla andra kände till.

Det gör de kanske i och för sig men jag har min egen lilla del av tillvaron. Jag blir glad av att pyssla på den och att se att resultatet blir fint.

12 maj
Pollen
Jag har konstaterat att Sven-Arnes hösnuva förvärras när jag säger att det är dags att gräva på trädgården. Sambandet är statistiskt säkerställt eftersom grävningen oftast skall ske under björken eller sälgen. (Det vill säga, vår trädgård är så liten så våra rabatter befinner sig antingen under björken eller sälgen.)

Lars-Göran visade den här bilden på årets pollenmoln. Han hade hämtat den från SvD. Det vita är vanliga moln och det gulgröna är ett ovanligt tjockt pollenmoln.

11 maj
Pizza
Vi köpte djupfryst pizza till middag. Det räknas kanske inte som en kulinarisk läckerhet men vad ska man göra när man är hungrig. Jag läste ingrediensförteckningen på den:

"Vetemjöl, vatten, passerade tomater, mozzarellaost, griskött, salt, natriumnitrit, honung, vört, laktos, dextros, kryddblandning, antioxidationsmedel, natriumisoaskorbat, rökarom, champinjoner, jäst, vetegryn, härdad rapsolja, socker, salt, jäsmedel, socker, veteprotein, dextros, emulgeringsmedel, mono- och diacetylvinsyraestrar av mono- och diglycerider från fettsyror, skiljemedel, kalciumkarbonat, vetemjöl, maltmjöl av vete, stabiliseringsmedel, guarkärnmjöl, difosfat, rapslecitin, askorbinsyra, modifierad potatisstärkelse, lökpulver, oregano, vitlöksarom.
Utan tillsats av smakförstärkare."

10 maj
Mässa
Jag gick in på Henrik Mossbergs sida idag. Det är han som skrev gospelmässan som vi var med och sjöng tidigare i vår. Jag klickade på underrubriken Gospelmässa. Där fanns smakprov på en del av sångerna vi sjöng och jag blev helt euforisk. Det är vackra sånger och de är dubbelt så vackra när man har varit med och sjungit själv.

Och på tal om mässa. Jag såg i tidningen en annons om "Kropp och själ"-mässa. Det låter väl intressant tänkte jag. Andlighet och nackmassage och kroppen är Guds tempel och att älska sig själv och örtte och ekologisk frukt. Det kan vara en rätt spännande kombination.
När jag läste lite noggrannare visade det sig att det var en utställning om alternativmedicin.

9 maj
Jobbet
Jag hade utvecklingssamtal idag. Cecilia har infört rutinen att första timmen går man en promenad och andra timmen sitter man på hennes rum. I dag var det inte något straff att gå runt Karstorpsjön, det var värre för Sonja som hade spöregn när hon gick. Det blir intressant att se hur vädret påverkar lönesättningen.

Jag upptäckte en fästing på benet när jag var på jobbet idag och beklagade mig för jag klarade inte av att ta bort den. Mina arbetskamrater var fulla av goda råd men värst var nog Ingemar.
Häll fotogen på den och tänd på, föreslog han.

8 maj
Folkhögskolor
Först Sundsgården i Råå och sen Österlen i Tomelilla. Båda folkhögskolorna hanns med på samma turné. Ann-Ewa skall vara kvar i Tomellilla tills i nästa vecka så jag åkte hem ensam. Jag ringde från Kristianstad och talade om för mamma och pappa var jag var. När jag svängde in på gården, sju mil senare, satt de på altanen med smörgåsbricka och bullar och kaffe och väntade på mig.

Och när jag kom hem till Skövde igen hade Sven-Arne dukat så här på innergården. Jag kände mig mycket välkommen hem - och undra på det!
7 maj
Skåne
Jag och Ann-Ewa åkte till Skåne idag. Hon skall kolla in ett par folkhögskolor och jag skall kolla in våren. Sambandet mellan min vårkoll och att jag behövdes som chaufför är inte helt klarlagt.
Det var fantastiskt väder så vi tog med oss mamma och pappa och fikade nere vid sjön. Jag och pappa fikade och de andra två bråkade med varann.
En del av släktingarna var i sina stugor. Tre fastrar, två farbröder och en kusin har jag hunnit träffa. På avstånd har jag skymtat ytterligare ett par fastrar och farbröder men dem hann jag inte hälsa på.

Vi åkte in en sväng till Vittsjö också. Numera går X2000 genom denna pastorala idyll och det måste dokumenteras. Det blev inget höjdarkort för kameran och jag är lite osams men tja... det är ett tåg som skymtar bakom björkarna.
6 maj
Han som missa' tåget...
... nog kommer han ihåg'et! sjöng Willie Crafoord.
Vi gick en promenad idag, Sven-Arne och jag. En termos, alla lördagstidningarna, en filt och kamera och så gick vi till stambanan. Vi bredde ut filten, hällde upp kaffe, åt kanelbullar och läste tidningen i lugn och ro och väntade på tåg.
Jag kan härmed meddela att somliga läste tidningen väldigt koncentrerat.

5 maj
Skokonflikt
När Anna-Sarah kommer till oss så syns det. Det ligger grejor precis innanför dörren, så går det ett stråk hela vägen in till hennes rum. Ibland kan hon gå via köket och då är det saker där också.

I går stod det ett par knallröda gymnastikskor på mattan innanför dörren.
Flytta skorna, sa jag.
Jag gör det sen, sa Anna-Sarah. Jag skall ut och springa snart.
Så blev hon för trött och orkade inte.
Vi kan väl gå ut en promenad sen, sa Anna-Sarah. Jag tar de skorna då.
Så blev hon för trött och skippade promenaden också.
Flytta skorna, sa jag.
Jag gör det sen, sa Anna-Sarah. Jag ska ju ändå ha dem till skolan i morgon.

När vi kom hem från jobbet idag stod skorna kvar på mattan i hallen.

4 maj
Högtryck
Plötsligt och oväntat sken solen från en klarblå himmel. 1040 nånting, hektopascal kanske, var det enligt SMHI i morse. Jag var uppe hos Solveig på ekonomi en sväng och hon föreslog att vi skulle ha soltillägg om vi arbetade när det var så fint väder.

Efter jobbet skyndade vi oss hem och värmde soppa och dukade i trädgården. Det var väldigt mycket utomhusljud. Lekande ungar, folk som arbetade i trädgårdarna eller satt i trädgårdsmöblerna. Häcken som skiljer vårt från grannens har inte blad ännu så om någon undrar så kan jag tala om vad Leif och Birgitta har ätit till middag idag.

3 maj
Visset
Det känns lite visset idag. Jag är hängig och ganska trött och har en förkylning i antågande. Jag är inte så ofta förkyld men när jag är det så brukar det vara i samband med någon resa. Den här gången verkar det sammanfalla med en Skåne-resa.

2 maj
Promillehalt
Anna-Sarah, Hilda och Jakob kom och hälsade på i kväll. Vi läste i GP om promillehalt och olika grad av berusning. Vi insåg att vi - utan alkohol - ändå har samma symptom som de som dricker. När jag läste beskrivningarna av alkoholnivåerna så konstaterade jag att jag konstant håller 0,5 promille:
"Hämningarna minskar. Upprymdhet. Sämre reaktionsförmåga. Omdöme och förmåga att ta in information försämras."

Hilda läste vidare. Hon har 0,8, säger hon:
"Du blir högljudd och rör dig överdrivet. Långsamma reflexer, taskig koordination, dålig synförmga. Överskattar din egen förmåga, självsäkert utspel."

Och Sven-Arne sa att han har 3,0:
"Total förvirring, du uppfattar inte vad som händer."

1 maj
Regnmåndag
Jag har fortsatt jobba med släktforskning, trots att Magnus stannade hos Helena idag. Nu har jag lekt lite med en demodatabas och det var roligt. Dataprogrammet för släktforskning är spännande och känns välgjort. Det är en tidsfråga tills jag köper det, men jag måste först känna efter så att det inte blir ett impulsköp.

Jag har skrivit ett medlemsblad för bostadsrättsföreningen. Idag skulle vi kopiera och dela ut den i de 72 postlådorna. Det är något lutherskt över att vänta med det tills det är dagsregn.

Dagens mat lagade vi fortare än vi hann duka. Rökt lax, gravad lax, köttfärspaj, avocado, sallad, brieost med fikonsylt och rostade solroskärnor tog vi fram på två minuter. Det är bra med mycket rester i kylskåpet.